14 februari, 2013
In
Referenser
Plus och minus med referenstagning på nätet
Fördelar med referenstagning via Google Drive:
- Samtliga referensresultat för ett anbudsgivare (eller konsult) finns på en och samma ark.
- Informationen finns sparad så att du alltid åtkomst till den.
- Enklare hantering än insamling av referenser via e-mail. Speciellt om det är en stor mängd referenser.
- Ordning och reda.
- Mindre risk för fel.
- Mindre administration.
- Lätt för referenserna att fylla i.
Nackdelar
- Google Drive dokument kan ändras i efterhand och den senaste ändringen sparas automatiskt. Det krävs alltså att man är lite försiktig vid hanteringen för att inte råka skriva över något.
- Några få procent av referenserna är inte så datorvana och kan därför inte öppna länken i e-mailet, dvs det kan finnas en viss manuell hantering.
Fallgropar
- Man kan råka göra fel vid kopiering av formulären. Dubbelkontrollera därför att du har rätt namn på anbudsgivaren och att formulären verkligen sparas.
- Använd siffror som svar på dina frågor. Då kan du enkelt räkna ut genomsnittet genom att summera värdena på alla frågor och sedan dela med antalet frågor.
- Glöm inte att göra referensens namn som en obligatorisk fråga för att undvika anonyma svar.
Sorry, the comment form is closed at this time.